Eilen oli taas yrittäjävalmennusta, aiheena verotus ja etenkin arvonlisävero. Tuli kurssin jälkeen huomattua että kykenemme halutessamme "riitelemään" ukkelin kanssa vaikka siitä onko oikein että eri alan yrittäjät joutuvat välittämään verottajalle prosentillisesti erisuuruisia arvonlisäveromääriä. Mä olin sitä mieltä että väärin on ja ukkeli ei nähnyt siinä mitään väärää että kampaajien palveluihin lisätään vain 8% arvonlisävero kun vaikka kuppikauppias joutuu lisäämään hintaan 22% veroa. Mä väitän että kuppikauppiaan edun mukaista olisi että vero olisi myös vain 8% koska se näkyy hinnassa. Onhan se kuluttajan näkökulmasta ihan eri asia jos kahvikuppi maksaa 10 euroa + alv22% eli 12,2 euroa tai sitten 10 euroa + alv8% eli 10,8 euroa. Selvemmin eron näkee siinä jos kertoo kuppimääräksi vaikka kymmenen kahvikuppia, jolloin kakskytkaks prosenttiset kupit maksaa 122euroa ja kaheksan prosenttiset 108euroa(aika kalliita muuten:)). Tarkoitan vaan että se voi jonkun kuluttajan kohdalla vaikuttaa ostopäätökseen vaikka se ei olekaan yrittäjän pussista pois vaan nimenomaan sen asiakkaan(jos yrittäjä on osannut laskea hinnan oikein). No, erimieltä tietty saa aina olla. Voi kai sen asian jotenkin muutenkin nähdä ilmeisesti. Jooh, todella kiinnostavaa :D

No oikeastaan mun piti vaan sanoa että eilen oli taas yrittäjävalmennusta ja laitoin siksi puhelimen äänettömälle ja sen vuoksi huomasin vasta tänään että isosiskolta oli tullut sekä puhelu että tekstiviesti, jo eilen illalla. Tekstiviestissä kysyi josko lähtisin huomenna kaupunkiin hänen ja kummipojan(siskon poika)kanssa hakemaan kummipojalle passia poliisilaitokselta. Samalla antaisi mulle avaimen koska olen lupautunut käymään ruokkimassa heidän kissojaan sillä välin kun matkustavat Göteborgiin koko perhe. Tällä kertaa meinasivat siis ihan hankkia lapselleen jopa passinkin ulkomaille matkustaessa. Sattui meinaan sillä tavalla viime keväänä että sisko, siskon mies ja kummipoika olivat lähdössä Kanarian saarille kunnes vasta lentoasemalla tajusivat että pojallekin pitäisi olla nykykäytännön mukaan passi! Siskolle oli pukannut pientä paniikkia(ja muutenkin taisi olla aika lomantarpeessa)että siihenkö matkanteko nyt tyssäsi. No, mä tiedän mun siskon, se osaa olla vakuuttava halutessaan. Se nimittäin puhui jälkikasvunsa maasta ulos ilman passia. Mä olin silloin ihan luukku auki että häh, ei voi olla mahdollista mutta niin se vaan teki. En tiedä miten tyypillistä on että lapsen annetaan poistua maasta ilman mitään papereita mutta niin kuin mä sanoin, sisko osaa olla vakuuttava. Mä yksinkertaisesti luulen että passintarkastajat eivät uskaltaneet tehdä muunlaista ratkaisua ;) Jees, nyt kahville välillä ja jatketaan tarinointia myöhemmin.