Tällaisen löysin sattumalta täältä ja kiinnostuin tekemään.

Säännöt:

- Alta löydät listan sanoja. Kirjoita jokaisen kohdalla, mitä lapsuuden/nuoruuden tapahtumia, asioita tai tunnelmia tulee kyseisestä sanasta mieleen.
- Jos juuri siitä sanasta ei tule mieleen mitään, niin kerro jostain siihen läheisesti liittyvästä asiasta.
- Saa kertoa useampiakin asioita, jos sanasta muistuu mieleen paljon juttuja.
- Lopuksi: keksi luetteloon yksi sana lisää ja muistele siihenkin sanaan liittyviä lapsuuden tapahtumia.

1. Kampa
Äidillä oli tummahkosta puusta tehty kampa, jonka piikeillä pystyi soittamaan sävelmiä sen lisäksi että se joskus hiuksiinkin eksyi.

2. Lintu
No tästä tuli mieleen kun joskus lapsena teimme linnunpönttöjä ja laitoimme ne lapsuuden kotitalon takapihan "metsän" puihin. Varmaan vieläkin löytyvät sieltä, kuka tietää.

3. Meri/Järvi
Olen syntynyt merenrantakaupungissa. Muistan kun kävimme meressä uimassa, olen oppinut viisivuotiaana uimaan - meressä toki, erään saaren rannalla tuolla jossain...
Järvi - Oulunjärvi. Kun olin oppinut uimaan niin täällä testattiin sitten sukelluskykyä ja kerran melkein mainasi happi loppua kun sukelsin puhallettavan inkkariveneeni alta ja yritin nousta vahingossa pinnalle jo siinä veneen kohdalla. Ja sisko istui siinä veneessä. No, henki säilyi.

4. Kitara
Koulussa kaikkien piti seiskaluokalla hommata kitara ja opetella sointuja. Mulla oli äitin kirppikselta ostama vanha (kamala) kitara, josta myyjä oli sanonut "Se on Matin ja Tepon vanha kitara".
Sisko soitti kitaraa, tai siis otti kitaratunteja ja oli jopa hyvin hyvä siinä. Kai se osaa vieläkin. Sen yksi opettaja oli sanonut sille että "pitääkö sun aina olla kuin perseelle ammuttu karhu", jolloin sisko vaihtoi kitaraopettajaa...

5. Kello
Käkikello. Meillä oli kotona käkikello(edelleen on)). Aikoinaan keksittiin sille nimi ja äiti piti kaikille kulmakunnan lapsille nimenkeksimiskilpailun. (Mä tai sisko ei voitettu, ei vetoa kotiin päin). Se nimi taitaa olla vieläkin "käytössä":) Vai arvottiinkohan se... Harmi kun en muista mitä ite ehdotin mutta mä olinkin korkeintaan 5 vuotias silloin.

6. Oksentaminen
Meidän piti joskus mennä Zoolandiaan junalla; minun, siskon ja äitin. Juuri kun olimme rautatieasemalla, mulle tuli paha olo ja oksennus. Sitten vaan bussilla takas kotiin. Sisko tokas jotain tyyliin "tietty SUN piti järjestää jotain tällaista juuri nyt" ja mulkoili mua pahalla silmällä. Mutta minkäs mä sille mahdoin...

7. Mummo
Isänäiti(mummi) ja äitinäiti (mummo).
Mummi kuoli jo kun mä olin pieni, en muista hänestä mitään. Mummo on vielä hengissä. Mummo meitä lapsena aina paapoi kun vietimme päiviä kesälomalla maalla mummolassa. Vaikka mitä muistoja mummosta. Taitava käsityöihminen.

8. Kirja
Mun ensimmäinen oma kirja (pahvisen "vauvakirjan" jälkeen) oli Mauri Kunnaksen "Koiramäen talossa", sain sen pienenä joululahjaksi ja siitä lähtien on tullut Mauri Kunnasta jouluna melkeen joka vuosi. Tuolla niitä on kirjahylly täynnä. Tykkään.

9. Pipo
80-luvulla oli muotia kääriä (isompien keskuudessa) pipo rullalle siten että se keikkui periaatteessa malkein vain päälaella. No, kerran 25 asteen pakkasessa sisko sitten jäädytti korvalehtensä tämän muotioikun ansiosta... Just vähän aikaa sitten muisteltiin sitä :D

10. Matematiikka eli laskento
Tuskaa, tuskaa ja tuskaa. Lukiossa kerran kesken matikantunnin olin jo niin hermoraunio (kun en jaksanut) että pakkasin pokkana tavarat kesken tunnin, kävelin ovelle ja sanoin "hei!" ja lähdin kotiin. Seuraavana päivänä opettaja, joka oli myös meidän luokanvalvoja, tuli kysymään että "mihin sä oikein lähdit eilen?", johon mä että "Lääkäriin". Mä en ollut sellainen tyttö, joka lintsaili hirveästi joten läpi meni 10-0. ;) Opettaja vaan sanoi että seuraavalla kerralla voisin jo heti lähtiessä sanoa jotakin. :D

11. Metsä
"Majakkametsä" - metsä lapsuudenmaisemissa. Vanha torni (ilmavalvonta, tms.)siellä metsän korkeimmalla kohdalla. Meidän lasten suussa kulki tuolla nimellä. Kerran siskoa ja sen kaveria jahtasi siellä metässä mies, jolla oli pelkkä pussi päässä - legendaarinen "pussipää"...

12. Ukkonen
Mummolassa oltiin serkkujen kanssa, mä sain pienimpänä (siihen aikaan) olla isoisän kanssa traktorin kyydissä. Alkoi kamala ukkonen ja jyrinä. Muut lapset juoksivat jo talolle kun isoisä sanoi että "mene sinäkin hepoliini sisälle suojaan". Juuri kun kipitin mummolan nurkalla, räsähti niin perhanan kovaa. Siellä ukkoset tulee aina kunnolla. Pihapuihinkin ovat iskeneet monet kerrat. Meri lähellä ja paikka suht korkealla nääs.

13. Hiukset
Mulla oli ollut otsatukka, jota josku kolmannella luokalla aloin kasvatta pois ja pidin niitä sellaisella tupsulla tuossa sivuotsalla. "Kaveri" sitten koulussa kerran kommentoi tupsuani aika ikävästi; nykyään joku voisi sanoa jotain tyyliin "siis NIIN ei muodissa just ny!" Mut se oli kohtalo jos ei kuulunut suosittuihin?

14.Sisko/veli - valitse toinen
Kerran revittiin melkein silmät päästämme siskon kanssa kun tapeltiin käsirysyssä. Sisko nappas mua poskesta kunnon otteella - vieläkin näkyy varmaan arvet oikeassa valaistuksessa. Mä kävin siitä vittuuntuneena ottamassa tyhjään maitotölkkiin vettä ja yritin kaataa sen siskon päälle. Tässä vaiheessa olimme parvekkeella ja pihalla oleva äitimme häpesi silmät päästään tyttäriään...

15. Ikkuna
Kun aloitin koulun, äiti vilkutti aina ikkunasta. Ja muutenkin, kun lähdin jonnekin. Oikeastaan se tapa oli niin kauan käytössä, aikuisuuteen asti, kunnes muuttivat siitä asunnosta pois. Sisko kerran vitsaili että he ovat seuranneet, että mä käännyin vilkuttamaan joka kerta samoissa kohdissa - aina kolme kertaa. *punastuu*...

16. Kalenteri
En ole koskaan oppinut käyttämään. Monia yrityksiä on ollut mutta mä olen liian hajamielinen että muistaisin katsoa jotain kalenteria ja sitä paitsi tärkeät asiat pysyy mielessä (ehkä) muutenkin.

17. Puuro
Ihan pienenä mä INHOSIN puuroa ja sitä oli AINA aamulla. Kävin äitin kanssa joka aamu viivytystaistelua, jospa nyt olisi se aamu kun ei tarttis enää puuroa syödä. No, ei se melkeen koskaan ollut se aamu.

18. Harmoni/piano
Meidän äiti teki/tekee itse käsityönukkeja. Huvikseen ja on niitä myyntiinkin saakka eksynyt, kun on pyydetty. Tällaisilla nukeilla tienatuilla rahoilla äiti sitten osti meidän kotiin pianon. Tosin kukaan meidän taloudessa ei oikein osannut sitä soittaa; sisko kun soitti sitä kitaraa ja mä selloa... mutta väliäkö sillä. Sitten sisko sai sen lahjaksi kerran ja meni myymään sen pois tuossa viime talvena...perhana.

19. Kaveri
Niitä on ollut hyviä ja huonoja. Parhaiten kai sitä muistaa ne huonot asiat. Mä olin lapsena pitkään sitä mieltä että mussa täytyi olla jotain vikaa kun kolme (toisiaan seurannutta) pitkäaikaista ns. parasta kaveria teki mulle pahat oharit ja ns. "vaihtoi parempaan". No mä olen yhä sitä mieltä että mussa täytyy olla jotain vikaa, nykyään se ei tosin enää niin tunnu missään ;D... :O Ehkä musta tuli siksi tällainen "sika" joka ei osaa sitoutua... :P *psykologisoi elämänsä puhki*
Mutta ei siitä sen enempää.

ja oma sana:
20. Hautajaiset
Lapsena kun löysimme kuolleita eläimiä, niille piti pitää asianmukaiset hautajaiset. Ja kukkia piti olla, jos oli kesä ja hiljainen hetki. Meillä oli metsässä ihan oma "eläinten hautausmaakin", jonne jossakin vaiheessa alkoivat päätyä niin päästäiset kuin haukatkin.

-Loppu-