Huomenta!

Päässä pyörii vain yksi asia: Työ, työ ja työ! Soitin äsken työkkäriin kun meillä oli ukkelin kanssa pientä erimielisyyttä siitä, onko sillä/meillä mahdollisuutta saada sitä Kuopioon muuttamista varten niin kutsuttua liikkuvuuavustuksen osaa nimeltään "muuttokustannusten avustus". Ukkelin mielestä meillä ei olisi ollut siihen oikeutta ja mä puolestaan kerroin sille, että kurssiohjaajan kanssa katsottiin netistä, että kyllä on mahdollista saada siinä tapauksessa kun muuttaa työn perässä. Se rahahan on niinkin suuri kuin 700 euroa. No arvatkaa perkele mitä. Ukkeli oli ihan oikeassa (trauma)! Se muuttoavustus on tarkoitettu ainoastaan niille työttömille, jotka ovat oikeutettuja työmarkkinatukeen. Eli vissiin järjestelmän mielestä kaikki ansiosidonnaisella perseensä leveyttä kasvattavat ovat ihan liian rikkaita tarvitakseen mitään apua muuttamiseen?! Sanokaa mun sanoneen, että me ollaan vielä kusessa sen asian kanssa, että mistä saadaan raavittua kasaan kaikki tarpeellinen raha. En uskalla edes ajatella mitä yksistään muuttoauto kaikkinen diisseleineen tulee kustantamaan. Että helvetin hyvin menee, erästä biisiä lainatakseni.

Ja sainhan mä toki ensin jonottaa sinne työvoimatoimistoon puhelimessa noin puoli tuntia ja kuunnella jotain todella mautonta virren pätkää sieltä luurista kunnes kyllästyin, ja soitin suoraan "Työlinjalle". Varmaan pitää jatkossa soittaa sinne muutenkin jos tulee jotakin kysyttävää mieleen, koska se vastaus kysymykseen tuli kuin apteekin hyllyltä, eikä silleen kuin normaalisti työkkärissä että "En tiedä, mutta odotappas, käyn kysymässä Leenalta. No, ei Leena tiennyt, Leena käy kysymässä kohta Jussilta. No, Jussi ehkä saattaa tietää vastauksen, mutta on ruokatunnilla, joten jospa minä soitan sinulle kohta takaisin, jos annat numerosi?"

Nyt ukkeli pääsee sitten sanomaan että "olinpas oikeassa". Me saatiin eilen varmaan ainakin viisi huutokohtausta aikaiseksi mm. rahasta, laskuista, säästämisestä, tuhlaamisesta ja siitä, mitä on tarpeellista ostaa kaupasta ja mitä ei(kenekin mielestä). Meillä ei meinaan ääntä säästellä sitten kun kumpikin sattuu sopivasti sille tuulelle ja kokee tulleensä väärinymmärretyksi. No mulla on (olisi kyllä ihan oikeasti..) aika pitkä pinna, mutta ei munkaan hermot perkele ihan mitä vaan jaksa mukisematta niellä. Ja sitten vituttaa kun toinen tuntuu ymmärtävän tahallaan väärin mitä mä sanon. Mun mielestä olisi meinaan ollut kohtuullista että ukkeli maksaa tällä kertaa nettilaskun, koska mulla jäi viimeeksi kaikkien laskujen jälkeen käteen ne maagiset 14 euroa. No sen mielestä se oli ihan kohtuuton pyyntö, kun epähuomiossa satuin vahingossa sivulauseessa vihjaamaan, ettei ukkeli maksa mun mielestä tarpeeksi laskuja. Sitten mä sanoin, että mä olen vaan huolissaan siitä, miten meidän rahat riittää sitä muuttoa ajatellen, että voisiko kenites kauppalaskuista hieman nipistää. No siitähän se riemu ratkesi kun erehdyin erinäisissä yhteyksissä vilauttelemaan sanoja "limppari" ja "tupakka", ja puolestaan itse vedin pultit siitä kun herra Ylimys kehtasi arvostella sitä jos joskus haluaa ostaa vähän namia kaupasta. Muita paheita kun mulla ei tuolla suun kautta vedettävällä puolella tuppaa nykyään olemaan. Kehtasi vielä verrata MUN maitolitrojani (joita kyllä kuluu ahkeraan) niihin saakelin limppareihinsa! Perhana, maito on elintarvike, eli välttämättömyys, ja limppari menee siihen osastoon "karkit ja muuta namit".

No sen tietää, että kun meillä mennään tuolle tasolle niin oikeasti homma mättää jossakin muussa asiassa. Ja tässä tapauksessa varmaan se tuleva muutto vetää hermoja tiukille kummallakin(tai ainakin mulla). Ja tietysti, mähän voin halutessani aina (ihan aina) puolustaa käytöstäni hormooneilla(:P). Sitten ukkeli kehtasi vielä väittää että mä nalkutan (mikä on kuin punainen vaate mulle) ja kimitän(?!). Ja mähän en mitään nalkuta; silloin avaan suuni kun jotain merkittävää asiaa on. Muuten olen hiljaa. Perhana, mun mielestä nalkuttaminen on sitä että joku vaikka urputtaa "kun taas on nuo sukat tuossa ja tuo on jäänyt tuohon ja sekin on siellä ja kääkääkää". Eikä sitä että ystäväälisesti uskallat tiedustella, että missä niissä raha-asioissa oikein mennään. Mä sanoin ukkelille (yhden niistä neljän välirauhan aikana), että mitätöi vielä kerran mun puheita leimaamalla ne nalkuttamiseksi niin vedän siltä silmän mustaksi. No, se sanoi, enkä vetänyt. Vaikka eikö se ole niin että uhkauksensa täytyy pitää. Vastakiitoksena mä tituleerasin sitä "mulkunjatkeeksi".

Joo. Oon tässä taas niissä työnhakupuuhissa, enemmän ja vähemmän. Prosessi on ns. "vaiheessa". Olen tässä kovasti pohtinut, että onko se ala, jolle harkitsen hakevani oppisopimukseen todella sitten sellainen jossa mä pärjäisin ilman että mulla menisi hermot jossakin vaiheessa syystä tai toisesta. Toisaalta, mä luulen ettei sellaista hommaa ole vielä keksitty, jossa ne hermot eivät ennen pitkää menisi, mutta kun se työ olisi sellainen että ei siinä passaa hirveästi mitään latinoluonteenpiirteitään tuoda esille. Kuka arvaa, mistä työstä puhun? Toisaalta, eikö erilaisuus ole rikkaus ja se hyvä asia etteivät kaikki olekaan samalaisia? Ja en mä sitä, kyllä mun hermot kestää, jos mua kohdellaan kuten ihmistä, ja silloin vastapuoli saa samaa kohtelua, mutta auta armias, jos joku erehtyy luulemaan että mun yli voi kävellä mennen tullen, niin silloin ei hyvää heilu.:

Lainaus kiinalaisesta horoskooppikirjasta: "...Ja yhtä seikkaa kannattaa korostaa. Jos Hevosen haluaa suhtautuvan asiaan vakavasti, sille ei pidä jankuttaa. Jankuttaminen ärsyttää Hevosta eniten eikä ärsyyntynyt Hevonen peittele tunteitaan. Paras siis valmistautua siihen että tulee nolatuksi. Vielä vaarallisempaa on keskeyttää väittelyyn joutunut Hevonen sanomalla jotakin vasta puoliksi ajateltua hölynpölyä. Silloin Hevonen saattaa jopa suuttua. Ja vaikka Hevonen on yleensä aika pitkämielinen niin suuttunut Hevonen on pelottava. Eikä sitä suuttumusta unohda jouduttuaan kerran sen kohteeksi. Vaikka Hevonen katuukin pian usein aika lapsellisia raivonpuuskiaan, niin koskaan sitä ei voi pitää enää samanlaisena. Sen seurassa ei viihdy enää yhtä hyvin. Eivätköhän ratsastajat, jotka pillastunut hevonen on heitäänyt selästään, tiedä mitä tarkoitan."

;)

<3 Hepoliini